ARTIKEL
AGAMA ISLAM
“Pernikahan
dalam hukum di Indonesia, poligami, dan perceraian”
NAMA :
FALAH ACHMAD BAGUSTI
Kelas : XII IPA
SMAN I BABAKAN MADANG
Tahun
Ajaran 2012-2013
Nikah
A. Pengertian Hukum Pernikahan
Pernikahan
adalah suatu perbuatan hukum, sehingga konsekuensi bagisetiap perbuatan hukum
yang sah adalah menimbulkan akibat hukum, berupa hakdan kewajiban bagi kedua belah
pihak suami istri atau juga pihak lain dengan siapasalah satu puhak atau
kedua-duanya atau suami istri mengadakan hubungan.
Dengan
demikian pernikahan itu merupakan salah satu perbuatan hukum dalam
masyarakat, yaitu peristiwa kemasyarakatan yang oleh hukum diberikanakibat-akibat. Adanya
akibat hukum ini penting sekali hubungannya dengan sahnya perbuatan hukum itu, sehingga suatu pernikahanan
yang menurut hukum dianggap tidak sah umpamanya anak yang lahir di luar
pernikahan, maka anak yang dilahirkanitu akan merupakan anak yang tidak sah.
Rukun nikah
·
Wali
·
Dua orang saksi lelaki
Syarat bakal suami
·
Islam
·
Lelaki yang tertentu
·
Bukan lelaki mahram dengan bakal
isteri
·
Mengetahui wali yang sebenar bagi
akad nikah tersebut
·
Dengan kerelaan sendiri dan bukan
paksaan
·
Tidak mempunyai empat orang isteri
yang sah dalam satu masa
·
Mengetahui bahawa perempuan yang
hendak dikahwini adalah sah dijadikan isteri
Syarat bakal isteri
·
Islam
·
Perempuan yang tertentu
·
Bukan perempuan mahram dengan bakal
suami
·
Bukan seorang khunsa
·
Bukan dalam ihram haji atau umrah
·
Tidak dalam idah
·
Bukan isteri orang
Syarat wali
·
Lelaki dan bukannya perempuan
·
Baligh
·
Dengan kerelaan sendiri dan bukan
paksaan
·
Bukan dalam ihram haji atau umrah
·
Tidak fasik
·
Tidak cacat akal fikiran,gila,
terlalu tua dan sebagainya
·
Merdeka
·
Tidak ditahan kuasanya daripada
membelanjakan hartanya
Sebaiknya
bakal isteri perlulah memastikan syarat WAJIB menjadi wali.Sekiranya syarat
wali bercanggah seperti di atas maka tidak sahlah sebuah pernikahan itu.Sebagai
seorang mukmin yang sejati, kita hendaklah menitik beratkan hal-hal yang wajib
seperti ini. Jika tidak di ambil kira, kita akan hidup di lembah zina
selamanya.
Jenis-jenis wali
·
Wali
mujbir: Wali dari bapa sendiri atau datuk
sebelah bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak
perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak (sebaiknya
perlu mendapatkan kerelaan bakal isteri yang hendak dikahwinkan)
·
Wali aqrab: Wali terdekat mengikut susunan yang layak dan berhak
menjadi wali
·
Wali ab’ad: Wali yang jauh sedikit mengikut susunan yang layak menjadi
wali, jika ketiadaan wali aqrab berkenaan. Wali ab’ad ini akan berpindah kepada
wali ab’ad lain seterusnya mengikut susunan tersebut jika tiada yang terdekat
lagi.
·
Wali
raja/hakim: Wali yang diberi kuasa atau
ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah
dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu
Syarat-syarat saksi
·
Sekurang-kurangya dua orang
·
Islam
·
Berakal
·
Baligh
·
Lelaki
·
Memahami kandungan lafaz ijab dan
qabul
·
Dapat mendengar, melihat dan
bercakap
·
Adil (Tidak melakukan dosa-dosa
besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil)
·
Merdeka
Syarat ijab
·
Pernikahan nikah ini hendaklah tepat
·
Tidak boleh menggunakan perkataan
sindiran
·
Diucapkan oleh wali atau wakilnya
·
Tidak diikatkan dengan tempoh waktu
seperti mutaah(nikah kontrak e.g.perkahwinan(ikatan suami isteri) yang sah
dalam tempoh tertentu seperti yang dijanjikan dalam persetujuan nikah muataah)
·
Tidak secara taklik(tiada sebutan
prasyarat sewaktu ijab dilafazkan)
Contoh
bacaan Ijab:Wali/wakil Wali berkata kepada bakal suami:"Aku
nikahkan/kahwinkan engkau dengan Diana Binti Daniel dengan mas
kahwinnya/bayaran perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai".
Syarat qabul
·
Ucapan mestilah sesuai dengan ucapan
ijab
·
Tiada perkataan sindiran
·
Dilafazkan oleh bakal suami atau
wakilnya (atas sebab-sebab tertentu)
·
Tidak diikatkan dengan tempoh waktu
seperti mutaah(seperti nikah kontrak)
·
Tidak secara taklik(tiada sebutan
prasyarat sewaktu qabul dilafazkan)
·
Menyebut nama bakal isteri
·
Tidak diselangi dengan perkataan
lain
Contoh
sebutan qabul(akan dilafazkan oleh bakal suami):"Aku terima
nikah/perkahwinanku dengan Diana Binti Daniel dengan mas kahwinnya/bayaran
perkahwinannya sebanyak RM 3000 tunai" ATAU "Aku terima Diana
Binti Daniel sebagai isteriku".
Selepas qabul dilafazkan Wali/wakil Wali akan mendapatkan pengikhtirafan/kesaksian dari para hadirin khususnya dari dua orang saksi perkahwinan dengan cara meminta saksi mengatakan lafaz "SAH" atau perkataan lain yang sama maksud dengan perkataan itu.
Selanjutnya
Wali/wakil Wali akan membaca doa selamat agar perkahwinan suami isteri itu
berkekalan dan berbahagia sepanjang kehidupan mereka serta doa itu akan
diAmeenkan oleh para hadirin
Sejurus
itu, mas kahwin/bayaran perkawinan/mahar akan diserahkan kepada pihak isteri
dan selalunya sebentuk cincin akan disarungkan kepada jari manis isteri oleh
suami sebagai tanda permulaan ikatan kekeluargaan atau simbol pertalian
kebahagiaan suami isteri. Aktiviti ini diteruskan dengan isteri
mengucup/mencium tangan suami, manakala suami mencium dahi isteri atau
pipinya.Aktiviti ini disebut sebagai "Pembatalan Wuduk".Ini kerana
sebelum akad nikah dijalankan, suami dan isteri itu diminta untuk berwuduk terlebih dahulu.
Suami
isteri juga diminta untuk solat sunat nikah sebagai tanda kesyukuran selepas
perkahwinan berlangsung. Perkahwinan Islam sememangnya mudah kerana ia tidak
perlu mengambil masa yang lama dan memerlukan banyak aset-aset perkahwinan
disamping mas kahwin,hantaran atau majlis keramaian(walimatul urus)yang tidak
perlu membebankan atau membazir. Jadi mengapa perlu menyusahkan dalam hal
berkaitan perkahwinan dan mengapakah perlu melakukan zina?
Wakil Wali/ Qadi
Wakil
wali/Qadi adalah orang yang dipertanggungjawabkan oleh institusi
Masjid atau jabatan/pusat Islam untuk menerima tuntutan para Wali untuk
menikahkan/mengahwinkan bakal isteri dengan bakal suami.Segala urusan
perkahwinan,penyedian aset perkahwian seperti mas kahwin,barangan
hantaran(hadiah),penyedian tempat berkahwin,jamuan makanan kepada para hadirin
dan lain-lain adalah tanggungan pihak suami isteri itu. Qadi hanya perlu
memastikan aset-aset itu telah disediakan supaya urusan perkahwinan berjalan
lancar.Disamping tanggungjawabnya mengahwinkan suami isteri berjalan dengan
dengan sempurna,Qadi perlu menyempurnakan dokumen-dokumen berkaitan perkahwinan
seperti sijil perkahwinan dan pengesahan suami isteri di pihak tertinggi
seperti jabatan Islam dan jabatan pendaftaran negara.Ini bagi memastikan status
resume suami isteri itu sentiasa sulit dan terpelihara.Qadi selalunya dilantik
dari kalangan orang-orang alim(yang mempunyai pengetahuan dalam agama Islam
dengan luas) seperti Ustaz,Muallim,Mufti,Sheikh ulIslam dan sebagainya.Qadi
juga mesti merupakan seorang lelaki Islam yang sudah merdeka dan akhil baligh.
Mahar
Mahar ialah
pemberian yang wajib diberikan oleh lelaki kepada perempuan yang bakal menjadi
isterinya.Ia juga disebut sebagai mas kahwin. Hukumnya adalah wajib berdasarkan
surah an-Nisa: ayat 4. Jumlah mahar yang wajib dibayar akan ditentukan oleh
walinya jika perempuan itu masih kecil, tetapi sudah baligh atau janda boleh
ditentukan oleh perempuan itu sendiri. Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara
yang mempunyai nilai atau faedah tertentu berdasarkan persetujuan bersama
seperti rumah, kebun, mengajar atau membaca al-Quran, mengajar ilmu agama,
senaskah kitab al-Quran, sejadah sembahyang, pakaian sembahyang atau
sebagainya. Malah ia boleh dibayar secara tunai, bertangguh atau berhutang.
Jika mahar berhutang, suami wajib membayarnya setelah melakukan persetubuhan
atau persetubuhan secara syubhah atau salah seorang mati.Jika suaminya mati,
waris suami wajib membayarnya kepada ahli waris isterinya.Jika diceraikan
sebelum bersetubuh, hutang mahar wajib dibayar separuh daripada nilainya kepada
bekas isterinya, jika sudah dibayar tetapi belum bersetubuh, maka isteri wajib
memulangkan separuh daripadanya.Jika isteri meminta fasakh, mereka belum
bersetubuh, dan mahar masih berhutang, suaminya tidak wajib membayarnya.Jika
sudah dibayar, bekas isteri wajib memulangkan kesemua jumlah mahar tersebut.
Jenis mahar
·
Mahar
misil : mahar saudara perempuan yang
telah berkahwin sebelumnya
·
Mahar
muthamma : mahar yang dinilai
berdasarkan keadaan, kedudukan, atau ditentukan oleh perempuan atau walinya.
Walimatulurus
Walimatulurus
atau kenduri kahwin sunat(seperti majlis santapan makanan)diadakan dan menerima
jemputannya adalah wajib (terdapat ulama mengatakan sunat). Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada
orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang
ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan
sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka.
Terdapat beberapa adab dalam walimatulurus seperti dilakukan selepas akad
nikah; menjemput jemputan mengikut keutamaan seperti didahulukan saudara-mara,
kaum kerabat dari kedua-dua pihak, jiran dan rakan kenalan; bagi pengantin
wanita hendaklah mengikut sunah Nabi
MuhammadSAW dengan cara bersederhana dan
tidak unsur mehah, maksiat dan kemungkaran; dilarang sama sekali berhutang yang
membebankan.Dalam menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus,etika berbudaya
mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan,namun perlu diingat
agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa
mempunyai rasa gharar(was-was)dalamnya.Juga tidak mempunyai pengaruh adat
berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain.Islam melarang
aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat
melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh
Hindu-Buddha seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar,selain memperlihatkan
pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada hadirin.Hal
ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan pengantin dan
menimbulkan rasa(seperti cemburu,gersang dan was-was)dari kalangan hadirin yang
melihat aktiviti persandingan tersebut.
Penerapan Hukum Perkawinan Di Indonesia
Di Indonesia
ketentuan yang berkenaan dengan perkawinan telah diatur dalam
peraturan perundang-undangan negara yang khusus berlaku bagi warganegara Indonesia. Aturan
perkawinan yang dimaksud adalah dalam bentuk undang-undang yaitu Undang-Undang
Nomor 1 Tahun 1974 dan peraturan pelaksanaannya dalam bentuk Peraturan Pemerintah Nomor 9 Tahun 1975. Undang-undang inimerupakan
hukum materiil dari perkawinan, sedangkan hukum formalnya
ditetapkandalam Undang-Undang Nomor 7 Tahun
1989, Undang-Undang Nomor 3 Tahun2006. Sedangkan sebagai aturan
pelengkap yang akan menjadi pedoman bagi hakim di lembaga Peradilan Agama
adalah Kompilasi Hukum Islam di Indonesia yang telah ditetapkan dan di sebarluaskan melalui Instruksi Presiden Nomor 1 Tahun
1991tentang Kompilasi Hukum Islam.Yang dimaksud dengan Undang-Undang
Perkawinan adalah segala sesuatu dalam
bentuk aturan yang dapat dan dijadikan petunjuk dalam hal perkawinan dan dijadikan pedoman hakim di lembaga Peradilan Agama
dalam memeriksa dan memutuskan
perkara perkawinan, baik secara resmi dinyatakan sebagai peraturanperundang-undangan
negara atau tidak. Adapun yang sudah menjadi
peraturan perundang-undangan negara yang mengatur perkawinan yang
ditetapkan setelah Indonesia merdeka adalah
1.
Undang-Undang
Nomor 32 Tahun 1954 tentang penetapan berlakunya Undang-Undang Republik Indonesia Tanggal
21 November 1946 Nomor 22 Tahun 1946tentang
Pencatatan Nikah, Talak, dan Rujuk di seluruh daerah luar Jawa danMadura.
2. Undang-Undang
Nomor 1 Tahun 1974 tentang perkawinan, yang merupakanhukum materiil dari perkawinan.
3. Peraturan
Pemerintah Nomor 9 Tahun 1975 tentang Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974 tentang
Perkawinan.
4. Undang-Undang
Nomor 7 Tahun 1989 jo. Undang-Undang Nomor 3 Tahun2006 tentang Peradilan AgamaDiantara beberapa hukum perundang-undangan
tersebut di ataspembahasan diarahkan
kepada Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974, karenahukum materiil perkawinan
keseluruhannya terdapat dalam undang-undang ini.Peraturan Pemerintah Nomor 9 Tahun 1975 hanya sekedar menjelaskan aturanpelaksanaan dari beberapa materi Undang-Undang
Nomor 1 Tahun 1974,sedangkan
Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1989 jo. Undang-Undang Nomor 3Tahun 2006
mengatur hukum acara ( formil ) dari perkawinan.Dalam Undang-Undang Nomor 1
Tahun 1975 terdapat 14 Bab yaitu :
1.
Bab I tentang Dasar
Perkawinan terdiri dari pasal 1 s/d 5.
2. 2.Bab II
tentang Syarat - syarat perkawinan terdiri dari pasal 6 s/d 12
3. Bab III tentang Pencegahan
Perkawinan terdiri dari pasal 13 s/d 21
4. Bab IV tentang Batalnya
perkawinan terdiri dari pasal 22 s/d 28
5. Bab V tentang Perjanjian
perkawinan terdiri dari pasal 29
6. Bab VI tentang Hak dan kewajiban
suami isteri terdiri dari pasal 30 s/d 34
7. Bab VII tentang Harta benda dalam
perkawinan terdiri dari pasal 35 s/d 37
8. Bab VIII
tentang Putusnya perkawinan serta akibatnya terdiri dari pasal 38 s/d41
9. Bab IX tentang Kedudukan anak
terdiri dari pasal 42 s/d 44
10. Bab X
tentang Hak dan kewajiban antara orang tua dan anak terdiri dari pasal45 s/d 49
11. Bab XI tentang Perwalian terdiri
dari pasal 50 s/d 54
12. Bab XII tentang Ketentuan -
ketentuan lain terdiri dari pasal 55 s/d 63
13. Bab XIII tentang Ketentuan
peralihan terdiri dari pasal 64 s/d 65
14. Bab XIV tentang Ketentuan penutup
terdiri dari pasal 66 s/d 67
Konsep yang diharamkan dalam Islam
Konsep rahbaniyah
Perkataan
rahbaniyah bermasud kerahiban atau kependetaan, atau kehidupan paderi [5] Di dalam Islam, membujang tidak dianggap sebagi satu etika
atau cara bagi mendekatkan diri dengan Tuhan seperti yang dilakukan oleh agama
Kristian, Buddha, Jain dan sebagainya. Sebagai contoh, agama Buddha ada
menyebut tiga aspek yang perlu dimiliki oleh seorang sami iaitu kefakiran, ketabahan dan kelanjangan (membujang).
Mengikut agama Buddha, jika seseorang mahu membebaskan dirinya dari nafsu
duniawi dan keperluan jasmaniah maka ia akan sampai kepada hakikat diri yang
sebenarnya dan dapatlah ia masuk ke dalam Nirwana [6]
Dalam agama Kristian ada ajaran yang menggalakkan
penganutnya mengamalkan hidup membujang. Sejak abad ke-5 lagi, orang begitu
kagum dengan golongan paderi yang hidup membujang dan sekiranya golongan paderi mahu
dihormati dan mengekalkan kuasa mereka, amatlah berfaedah sekiranya mereka
memisahkan diri mereka dari orang biasa dengan cara menjauhkan diri dari
perkahwinan. Mereka juga berpendapat bahawa paderi yang berkahwin lebih rendah
tarafnya dari paderi yang terus membujang kerana perkahwinan bererti tunduk
kepada nafsu. Saint Paul berkata, “Sekiranya mereka tidak boleh tahan, biarlah
mereka berkahwin akan tetapi seseorang yang benar-benar suci mesti sanggup
menahan diri dari berkahwin.” Oleh yang demikian, taraf membujang di kalangan
paderi dianggap memelihara moral gereja[7].
Selain
itu, perkahwinan juga ditolak oleh golongan bukan paderi mahupun sami seperti
golongan yang terlalu sibuk mengejar kekayaan material dan memberi alasan
kesibukan bekerja sebagai penghalang membina rumahtangga.
Konsep ibahiyah
Istilah
ibahiyah diambil dari perkataan yang bermaksud membolehkan.Selain
itu, ibahiyah membawa maksud membolehkan atau membebaskan tanpa batas seperti
pergaulan seks bebas, homoseksual, lesbian dan sebagainya.Gejala sebegini wujud kerana sikap mereka
yang menolak konsep institusi perkahwinan.
Sebab haram nikah
·
Perempuan yang diharamkan berkahwin
oleh lelaki disebabkan keturunannya (haram selamanya) dan ia dijelaskan dalam
surah an-Nisa: Ayat 23 yang bermaksud, “Diharamkan kepada kamu mengahwini ibu
kamu, anak kamu, adik-beradik kamu, emak saudara sebelah bapa, emak saudara
sebelah ibu, anak saudara perempuan bagi adik-beradik lelaki, dan anak saudara
perempuan bagi adik-beradik perempuan.”:
o
Ibu
o
Nenek sebelah ibu mahupun bapa
o
Anak perempuan & keturunannya
o
Adik-beradik perempuan seibu sebapa
atau sebapa atau seibu
o
Anak perempuan kepada adik-beradik
kandung
lelaki
mahupun perempuan, iaitu semua anak saudara perempuan
·
o
Emak saudara sebelah bapa
(adik-beradik bapa)
o
Emak saudara sebelah ibu
(adik-beradik ibu)
·
Perempuan yang diharamkan kahwin
oleh lelaki disebabkan oleh susuan ialah:
o
Ibu susuan
o
Nenek dari sebelah ibu susuan
o
Adik-beradik perempuan susuan
o
Anak perempuan kepada adik-beradik
susuan lelaki atau perempuan
o
Emak saudara sebelah ibu susuan atau
bapa susuan
·
Perempuan mahram bagi lelaki kerana
persemendaan ialah:
o
Ibu mentua dan ke atas
o
Ibu tiri
o
Nenek tiri
o
Menantu perempuan
o
Anak tiri perempuan dan keturunannya
o
Adik ipar perempuan dan keturunannya
o
Emak saudara kepada isteri
Surah An-Nisa' (bahasa Arab:النسآء, an-Nisā,
"Wanita") terdiri atas 176 ayat dan tergolong surah Madaniyyah.
Dinamakan An- Nisa (wanita) karena dalam surat ini banyak dibicarakan hal-hal
yang berhubungan dengan wanita serta merupakan surah yang paling membicarakan
hal itu dibanding dengan surah-surah yang lain. Surah yang lain banyak juga
yang membicarakan tentang hal wanita ialah surah At-Talaq Dalam hubungan ini
biasa disebut surah An-Nisa dengan sebutan: Surah An-Nisa Al Kubra (surah
An-Nisa yang besar), sedang surah At-Talaq disebut dengan sebutan: Surah
An-Nisa As-Sughra (surah An-Nisa yang kecil).
Pokok-pokok
isi surah An-Nisa’
1.
Keimanan: Syirik (dosa yang paling
besar); akibat kekafiran di hari kemudian.
2.
Hukum-hukum:Kewajiban para washi dan
para wali; hukum poligami; mas
kawin; memakan harta anak yatim dan orang-orang yang tak dapat mengurus
hartanya; pokok-pokok hukum warisan; perbuatan-perbuatan keji dan hukumannya,
wanita-wanita yang haram dikawini; hukum-hukum mengawini budak wanita; larangan
memakan harta secara bathil; hukum syiqaq dan nusyuq; kesucian lahir batin dalam
salat; hukum suaka; hukum membunuh seorang Islam; salat khauf; larangan
melontarkan ucapan-ucapan buruk; masalah pusaka kalalah.
3.
Kisah-kisah:Kisah-kisah tentang Nabi
Musa a.s. dan pengikut-pengikutnya.
4.
Dan lain-lain:Asal manusia adalah
satu; keharusan menjauhi adat-adat zaman jahiliyah dalam perlakuan terhadap
wanita; norma-norma bergaul dengan isteri; hak seseorang sesuai dengan
kewajibannya; perlakuan ahli kitab terhadap kitab-kitab yang diturunkan
kepadanya; dasar-dasar pemerintahan; cara mengadili perkara; keharusan
siap-siaga terhadap musuh; sikap-sikap orang munafik dalam menghadapi
peperangan; berperang di jalan Allah adalah kewajiban tiap-tiap mukallaf; norma
dan adab dalam peperangan; cara menghadapi orang-orang munafik; derajat
orang-orang yang berjihad.
5.
Ketaatan pada Allah dan Rosulnya:
Taat pada Allah dan Rosul berpahala Surga dan menentang Allah dan Rosul
mendapat Neraka
Poligami
menurut Islam
Islam pada dasarnya 'memperbolehkan' seorang pria beristri
lebih dari satu (poligami). Islam 'memperbolehkan' seorang pria beristri hingga
empat orang istri dengan syarat sang suami harus dapat berbuat 'adil' terhadap
seluruh istrinya.
Dasar
poligami “diperbolehkan” ada dalam Surah An-Nisa’ ayat 3.
“Dan jika kamu khawatir tidak dapat berbuat adil terhadap
anak-anak atau perempuan yatim (jika kamu mengawininya), maka kawinlah dengan
perempuan lain yang menyenangkan hatimu; dua, tiga, atau empat. Jika kamu
khawatir tidak dapat berbuat adil (terhadap istri yang terbilang), maka
kawinilah seorang saja, atau ambillah budak perempuan kamu. Demikian ini agar
kamu lebih dekat untuk tidak berbuat aniaya” (An-Nisa` 3).
Syarat-syarat
poligami
1.
Membatasi jumlah isteri yang akan
dikawininya.
2.
Diharamkan bagi suami mengumpulkan
wanita-wanita yang masih ada tali persaudaraan menjadi isterinya.
3.
Disyaratkan pula berlaku adil,
·
Berlaku adil terhadap dirinya
sendiri.
·
Adil di antara para isteri.
o
Adil memberikan nafkah.
o
Adil dalam menyediakan tempat
tinggal.
o
Anak-anak juga mempunyai hak untuk mendapatkan
perlindungan, pemeliharaan serta kasih sayang yang adil dari seorang ayah.
4.
Tidak menimbulkan huru-hara di
kalangan isteri maupun anak-anak.
5.
Berkuasa/mampu menanggung nafkah.
Hukum talak
Hukum
|
Penjelasan
|
Wajib
|
a) Jika perbalahan suami isteri tidak dapat didamaikan
lagi
b) Dua orang wakil daripada pihak suami dan isteri gagal membuat kata sepakat untuk perdamaian rumahtangga mereka c) Apabila pihak kadi berpendapat bahawa talak adalah lebih baik d) Jika tidak diceraikan keadaan sedemikian, maka berdosalah suami |
Haram
|
a) Menceraikan isteri ketika sedang haid atau nifas
b) Ketika keadaan suci yang telah disetubuhi c) Ketika suami sedang sakit yang bertujuan menghalang isterinya daripada menuntut harta pusakanya d) Menceraikan isterinya dengan talak tiga sekali gus atau talak satu tetapi disebut berulang kali sehingga cukup tiga kali atau lebih |
Sunat
|
a) Suami tidak mampu menanggung nafkah isterinya
b) Isterinya tidak menjaga maruah dirinya |
Makruh
|
Suami menjatuhkan talak kepada isterinya yang baik,
berakhlak mulia dan mempunyai pengetahuan agama
|
Harus
|
Suami yang lemah keinginan nafsunya atau isterinya belum
datang haid atau telah putus haidnya
|
Rukun talak
Perkara
|
Syarat
|
Suami
|
Berakal
Baligh Dengan kerelaan sendiri |
Isteri
|
Akad nikah sah
Belum diceraikan dengan talak tiga oleh suaminya |
Lafaz
|
Ucapan yang jelas menyatakan penceraiannya
Dengan sengaja dan bukan paksaaan |
Contoh lafaz talak
·
Talak sarih
Lafaz
yang jelas dengan bahasa yang berterus-terang seperti “Saya talak awak” atau
“Saya ceraikan awak” atau “Saya lepaskan awak daripada menjadi isteri saya” dan
sebagainya.
·
Talak kinayah
Lafaz
yang digunakan secara sindiran oleh suami seperti “Pergilah awak ke rumah mak
awak” atau “Pergilah awak dari sini” atau “Saya benci melihat muka awak” dan
sebagainya. Namun, lafaz kinayah memerlukan niat suaminya iaitu jika berniat
talak, maka jatuhlah talak tetapi jika tidak berniat talak, maka tidak berlaku
talak.
Jenis talak
Talak raj’i
Suami
melafazkan talak satu atau talak dua kepada isterinya. Suami boleh merujuk
kembali isterinya ketika masih dalam idah. Jika tempoh idah telah tamat, maka
suami tidak dibenarkan merujuk melainkan dengan akad nikah baru.
Talak bain
Suami
melafazkan talak tiga atau melafazkan talak yang ketiga kepada isterinya.
Isterinya tidak boleh dirujuk kembali. Si suami hanya boleh merujuk setelah
isterinya berkahwin lelaki lain, suami barunya menyetubuhinya, setelah diceraikan
suami barunya dan telah habis idah dengan suami barunya.
Talak sunni
Suami
melafazkan talak kepada isterinya yang masih suci dan tidak disetubuhinya
ketika dalam tempoh suci
Talak bid’i
Suami
melafazkan talak kepada isterinya ketika dalam haid atau ketika suci yang
disetubuhinya.
Talak taklik
Talak
taklik ialah suami menceraikan isterinya bersyarat dengan sesuatu sebab atau
syarat. Apabila syarat atau sebab itu dilakukan atau berlaku, maka terjadilah
penceraian atau talak.
Contohnya
suami berkata kepada isteri, “Jika awak keluar rumah tanpa izin saya, maka
jatuhlah talak satu.” Apabila isterinya keluar dari rumah tanpa izin suaminya,
maka jatuhlah talak satu secara automatik.
Ia
juga boleh berlaku selepas akad nikah (ia dipraktikkan di Malaysia dan wajib
oleh semua pengantin lelaki untuk melafaznya), berkata, “Jika saya menyeksa
isteri saya dengan sengaja, atau saya meninggalkan isteri saya selama empat
bulan berterusan dengan sengaja tanpa kerelaannya, dan jika ia mengadu kepada
kadi atau naib kadi, apabila disabitkan oleh kadi atau naib kadi maka jatuhlah
talak satu ke atas isteri saya.”
Menurut
Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 Malaysia,
Cerai taklik (seksyen 50)
Taklik
adalah perjanjian yang ditandatangani semasa pernikahan. Ia membenarkan
siisteri memohon perceraian sekiranya sisuami melanggar mana-mana syarat yang
terdapat dalam taklik tersebut, misalnya, jika dia tidak membayar nafkah, atau
sisuami menyebabkan kemudaratan dengan mencederakan isteri. Mahkamah akan
membuat siasatan akan kesahihan kenyataan dan sekiranya berpuas hati mahkamah
akan mengesahkan dan merekodkan perceraian tersebut. Bukti seperti laporan
polis dan laporan hospital boleh membantu dalam hal ini
Contoh
taklik berlaku dengan cara, “Jika saya menyeksa isteri saya dengan sengaja,
atau saya meninggalkannya selama empat bulan berterusan tanpa kerelaannya, dan
jika ia mengadu kepada kadi atau naib kadi serta membayar RM 1.00 sebagai tebus
talak, apabila disabitkan oleh kadi atau naib kadi maka jatuhlah talak satu ke
atas isteri saya dengan nilai tebus talak tersebut.”
Fasakh
Erti
fasakh menurut bahasa ialah rosak atau putus. Manakala menurut syarak
pula, pembatalan nikah disebabkan oleh sesuatu sifat yang dibenarkan syarak,
misalnya, perkahwinan suami isteri yang difasakhkan oleh kadi disebabkan oleh
suaminya tidak mempu memberi nafkah kepada isterinya. Fasakh tidak boleh
mengurangkan bilangan talaknya.
Fasakh
hanya boleh dituntut oleh isteri sekiranya terdapat beberapa sebab atau
kecacatan yang terdapat pada pihak suaminya. Mengikut mazhab Shafie, seorang
isteri boleh menuntut fasakh melalui kadi atau mahkamah
disebabkan oleh kekurangan suaminya seperti gila (berkekalan atau sekejab);
penyakit kusta;
penyakit sopak; penyakit yang menghalang mereka daripada melakukan
persetubuhan; suami tidak mampu memberi nafkah belanja kepada isterinya seperti
makan dan minum serta tempat tinggal, pakaian, memberi mahar dengan cara tunai sebelum
bersetubuh kerana kepapaan atau muflis atau sebagainya; suami tidak bertanggungjawab
dengan meninggalkan isterinya terlalu lama dan tidak memberi khabar berita;
suami yang menzalimi dan memudaratkan isterinya; suami yang fasik serta
melakukan maksiat terhadap Allah dan tidak menunaikan kewajipan kepada Allah;
dan murtad salah seorang (suami atau isteri).
Cara melakukan fasakh
·
Jika suami atau isteri mempunyai
sebab yang megharuskan fasakh
·
Membuat aduan kepada pihak kadi
supaya membatalkan perkahwinan mereka
·
Jika dapat dibuktikan pengaduan yang
diberikan adalah betul, pihak kadi boleh mengambil tindakan membatalkannya
·
Pembatalan perkahwinan dengan cara
fasakh tidak boleh dirujuk kembali melainkan dengan akad nikah yang
baru.
DI
Malaysia, ia jatuh di bawah Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah
Persekutuan) 1984. Cerai fasakh (seksyen 52)
Cerai
fasakh adalah cara membubarkan perkahwinan berdasarkan sebab-sebab tertentu.
Menurut seksyen 52 (1), terdapat 12 sebab membolehkan membuat permohonan
fasakh.
Antara
sebabnya ialah :-
1.
tempat suami berada tidak diketahui
selama lebih daripada satu tahun;
2.
suami tidak mengadakan peruntukan
bagi nafkah selama tiga bulan;
3.
suami dihukum penjara selama tiga
tahun atau lebih;
4.
suami tidak menunaikan kewajipan
perkahwinannya (nafkah batin) tanpa sebab yang munasabah selama tempoh satu
tahun.
5.
suami mati pucuk masa berkahwin
hingga sekarang dan ini tidak diketahui puan;
6.
suami telah gila selama dua tahun
atau sedang mengidap penyakit kusta, vitiligo atau penyakit kelamin yang boleh
berjangkit;
7.
jika perempuan dikahwinkan oleh wali
mujbir perempuan sebelum baligh, perempuan masih belum disetubuhi suami dan
masih belum mencapai umur 18 tahun, kini menolak perkahwinan itu.
Bagaimanapun
permohonan cerai fasakh tertakluk oleh mahkamah dan mahkamah berhak menolak
sekiranya mendapati bahawa kesahihan alasan tersebut tidak terbukti.
Khuluk atau tebus talak
Perpisahan
antara suami dan isteri melalui tebus talak sama ada dengan menggunakan lafaz
talak atau khuluk. Pihak isteri boleh melepaskan dirinya daripada ikatan
perkahwinan mereka jika ia tidak berpuas hati atau lain-lain sebab. Pihak
isteri hendaklah membayar sejumlah wang atau harta yang dipersetujui bersama
dengan suaminya, maka suaminya hendaklah menceraikan isterinya dngan jumlah
atau harta yang ditentukan.
Hukum
khuluk adalah berdasarkan surah al-Baqarah ayat 229 : “Tidak halal bagi
kamu mengambil apa-apa yang telah kamu berikan kepada mereka suatu jua pun,
kecuali jika takut kedua-duanya tidak akan mengikut peraturan Allah s.w.t..
Jika kamu takut bahawa tidak akan mengikut peraturan Allah maka tiadalah
berdosa kedua-duanya tentang barang yang jadi tebus oleh perempuan.”
Ia
biasanya dilakukan di depan hakim mahkamah syariah. Talak boleh jatuh dengan
menyebut “Saya menceraikan kamu dengan bayaran RM 10,000,” dan isterinya
menjawab, “Saya menerimanya.” Apabila suami melafazkan demikian, dan isterinya
menyahut tawaran itu, dengan serta-merta jatuhlah talak dengan khuluk dan
isterinya wajiblah beridah. Suami isteri hanya boleh merujuk dengan akad nikah
baru sahaja.[1]
Tujuan khuluk
·
Memelihara hak wanita
·
Menolak bahaya kemudaratan yang
menimpanya
·
Memberi keadilan kepada wanita yang
cukup umurnya melalui keputusan mahkamah.
Rujuk
Menurut
bahasa rujuk boleh didefinisikan sebagai kembali. Manakala menurut syarak, ia
membawa maksud suami kembali semula kepada isterinya yang diceraikan dengan
ikatan pernikahan asal (dalam masa idah) dengan lafaz rujuk.
Hukum rujuk
Hukum
|
Penjelasan
|
Wajib
|
Bagi suami yang menceraikan isterinya yang belum
menyempurnakan gilirannya dari isteri-isterinya yang lain
|
Haram
|
Suami merujuk isterinya dengan tujuan untuk menyakiti atau
memudaratkan isterinya itu
|
Makruh
|
Apabila penceraian lebih baik antara suami dan isteri
|
Harus
|
Sekirannya rujuk boleh membawa kebaikan bersama
|
Rukun rujuk
Perkara
|
Syarat
|
Suami
|
Berakal
Baligh Dengan kerelaan sendiri |
Isteri
|
Telah disetubuhi
Berkeadaan talak raj’i Bukan dengan talak tiga Bukan cerai secara khuluk Masih dalam idah |
Lafaz
|
Ucapan yang jelas menyatakan rujuk
Tiada disyaratkan dengan khiar atau pilihan Disegerakan tanpa dikaitkan dengan taklik atau bersyarat Dengan sengaja dan bukan paksaan |
Contoh lafaz rujuk
Lafaz sarih
Lafaz
terang dan jelas menunjukkan rujuk. Contoh : “Saya rujuk awak kembali”
atau “Saya kembali semula awak sebagai isteri saya.”
Lafaz kinayah
Lafaz
kiasan atau sindiran. Contoh : “Saya jadikan awak milik saya semula” atau
“Saya pegang awak semula”. Lafaz kinayah perlu dengan niat suami untuk merujuk
kerana jika dengan niat rujuk, maka jadilah rujuk. Namun jika tiada niat rujuk,
maka tidak sahlah rujuknya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar